Είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής κάθε καλοκαιριού, αφού δεν λείπει από κανένα οικογενειακό τραπέζι. Είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά και δεν πρέπει να απουσιάζει από τη διατροφή του παιδιού σου, όσο και αν στην αρχή δυσανασχετεί με τη γεύση του. Εξάλλου, το γεγονός ότι το ψάρι βρίσκεται στην κορυφή της Μεσογειακής πυραμίδας της διατροφής μόνο τυχαίο δεν είναι. Πότε, όμως, είναι καλό να αρχίσει το παιδί να καταναλώνει ψάρι και ποιο είδος πρέπει να προτιμήσεις; Μαζί με την Διαιτολόγο – Διατροφολόγο, Ειρήνη Κοντελέ, έχουμε τις απαντήσεις στις πιο συχνές θαλασσινές απορίες.

 

Γιατί είναι σημαντική για τα παιδιά η κατανάλωση ψαριού;

– Τα ψάρια από θρεπτικής άποψης, είναι μια τροφή χαμηλή σε θερμίδες και πλούσια σε πρωτεΐνη υψηλής ποιότητος.

– Το λίπος που περιέχουν τα ψάρια αποτελείται από τα «καλά» λιπαρά οξέα, και ιδιαίτερα τα ω-3 λιπαρά. Ποικίλες μελέτες έχουν δείξει τις ευεργετικές επιδράσεις των ω-3 λιπαρών οξέων στην πρόληψη πολλών ασθενειών του Δυτικού πολιτισμού όπως στεφανιαία νόσος, εγκεφαλικά επεισόδια, ανωμαλίες του ανοσοποιητικού συστήματος κ.α.

– Σε μία εποχή που οι καρδιαγγειακές παθήσεις αρχίζουν να εμφανίζονται ακόμα και από την δεύτερη δεκαετία της ζωής μας, τα ω-3 λιπαρά είναι απαραίτητα στην παιδική διατροφή, καθώς μειώνουν την κακή χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια, εμποδίζουν τις αρρυθμίες, έχουν αντιφλεγμονώδη δράση και συντελούν στην μείωση της αρτηριακής πίεσης.

– Ακόμα, τα ω-3 λιπαρά φαίνεται να δρουν ευεργετικά και στην υγεία του νευρικού συστήματος. Ο εγκέφαλος και τα νευρικά κύτταρα αποτελούνται από λιπαρά οξέα και οι έρευνες δείχνουν ότι τα ω-3 των ψαριών είναι απαραίτητα για την νευρολογική ανάπτυξη στην πρώτη παιδική ηλικία ενώ συμβάλλουν σε αυτή ακόμα και στα έμβρυα μέσω της διατροφής της μητέρας τους.

– Τα ψάρια είναι ακόμα πολύ καλές πηγές βιταμινών και μετάλλων και ιδιαίτερα βιταμίνης Α, βιταμίνης D, ασβεστίου και φωσφόρου. Οι συγκεκριμένες βιταμίνες και μέταλλα είναι απαραίτητα κυρίως για την υγιή ανάπτυξη των οστών και για την όραση. Το ψάρι εξάλλου παρέχει τον συνδυασμό ασβέστιο-φώσφορο-βιταμίνη D, που είναι οι κύριες ουσίες από τις οποίες δομούνται τα οστά και τα δόντια.

 

 

Από πότε να δώσω ψάρι στο παιδί μου;

Ψάρια και θαλασσινά ΔΕΝ πρέπει να δίνονται σε βρέφη μικρότερα των 6 μηνών καθώς μπορεί να εμφανιστεί αλλεργική αντίδραση. Το ψάρι μπορεί να εισαχθεί στην διατροφή περίπου στον 8ο μήνα, ανάλογα με την αποδοχή του βρέφους και την ικανότητά του να μασάει και να καταπίνει στερεές τροφές. Εξάλλου, μέχρι το τέλος τους πρώτου έτους το διαιτολόγιο του βρέφους πρέπει να περιλαμβάνει τρόφιμα από όλες τις ομάδες.

Το ψάρι μπορεί να προστεθεί μέσα σε σούπες ή να καταναλωθεί σε μικρά κομματάκια, αρκεί να είναι πολύ καλά βρασμένο, μαλακό και καθαρισμένο από τα κόκαλα. Ο καλύτερος τρόπος για να πείσετε τα παιδιά σας να φάνε ψάρι είναι να τρώτε και εσείς καθώς οι γονείς αποτελούν πάντα καθρέφτες για την διατροφή των παιδιών. Τόσο για τα βρέφη όσο και για τα παιδιά συστήνεται η κατανάλωση ψαριών 1-2 φορές την εβδομάδα.

Ποιο είναι το καλύτερο ψάρι;

Όλα τα ψάρια έχουν κάτι σημαντικό να προσφέρουν στην διατροφή. Το ιδανικό είναι να υπάρχει ποικιλία, κάτι που δεν είναι πάντα εφικτό γιατί δεν βρίσκουμε πάντα όλα τα ψάρια και, κυρίως, γιατί ιδιαίτερα στα παιδιά δεν αρέσουν γευστικά όλα τα είδη.

-Τα άσπρα ψάρια, όπως ο μπακαλιάρος και η γλώσσα αποτελούν ιδιαίτερα πλούσιες πηγές βιταμίνης Α και βιταμίνης D, οι οποίες αποθηκεύονται στο συκώτι τους.

-Τα λιπαρά ψάρια, όπως ο γαύρος, η σαρδέλα, ο σολομός, το χέλι, η ρέγκα, ο τόνος, ο κολιός, το λαβράκι και η πέστροφα περιέχουν μεγάλες ποσότητες βιταμινών του συμπλέγματος Β και είναι πολύ πλούσια σε ω-3 λιπαρά.

-Τα ψάρια που καταναλώνονται με τα κόκαλα, όπως η σαρδέλα, ο γαύρος, ο σολομός και η αθερίνα είναι πολύ καλές πηγές ασβεστίου και φωσφόρου. Για ευνόητους λόγους δεν συστήνεται να καταναλώνονται με το κόκαλο από τα μικρά παιδιά, αλλά θα πρέπει να καθαρίζονται πολύ προσεκτικά.

-Τα μεγάλα ψάρια που συνήθως βρίσκονται κοντά στον βυθό, όπως καρχαρίας, ξιφίας, σαλάχι και σκυλόψαρο θα πρέπει να αποφεύγονται ιδιαίτερα από έγκυες και μικρά παιδιά καθώς είναι πιθανό να περιέχουν ποσότητες υδραργύρου που είναι τοξικός για τον οργανισμό.

 





Πηγή:tlife.gr