H δυνατότητα επίβλεψης έργων του δημοσίου από ιδιώτες ελεγκτές και η αναπροσαρμογή του κατώτατου ορίου απευθείας αναθέσεων υπηρεσιών και προμηθειών, αναδεικνύονται σε κομβικά σημεία αντιπαράθεσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, όπως αναδείχθηκε την πρώτη ημέρα συζήτησης και επεξεργασίας του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τις δημόσιες συμβάσεις, στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές.
Η κυβέρνηση σε όλους τους τόνους διαβεβαίωσε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι, η διαφάνεια σε συνδυασμό με την ταχύτητα, η ευελιξία, ο περιορισμός της γραφειοκρατίας και η εξάλειψη αγκυλώσεων που καθυστερούν τις δημόσιες συμβάσεις, η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.

Σοβαρές ενστάσεις, επιφυλάξεις, διαφωνίες και αντιρρήσεις διατυπώθηκαν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης που, στην πλειονότητά τους, προέβλεψαν καθυστερήσεις και κατήγγειλαν κυρίως την «εκχώρηση σε ιδιώτες της επίβλεψης των έργων, κατά παραγγελία των αναδόχων». Μίλησαν επίσης για έλλειμμα διαφάνειας και επισήμαναν ότι η εφαρμογή των διατάξεων παραπέμπεται σε δεκάδες υπουργικές αποφάσεις, δηλαδή αποφάσεων δεν θα τεθούν στη «βάσανο» του κοινοβουλευτικού διαλόγου.

«Ιστορική πρόκληση»

Κατά τη σημερινή συζήτηση στη Βουλή, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης είπε ότι το υφιστάμενο πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις δεν είναι λειτουργικό και τόνισε ότι η Ελλάδα έχει λαμβάνειν ένα πολύ μεγάλο ποσό από το Ταμείο Ανάκαμψης, έχει μπροστά της και την επόμενη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ και άρα βρίσκεται ενώπιον μιας ιστορικής πρόκλησης, να απορροφήσει τα επόμενα χρόνια 72 δισ. ευρώ. «Αν κινηθούμε με την ταχύτητα του νόμου που ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, τότε θα χάσουμε αυτούς τους ευρωπαϊκούς πόρους. Αν δεν απλοποιήσουμε τις διαδικασίες και αν δεν κινηθούμε με μεγαλύτερη ταχύτητα, θα χάσουμε πάρα πολλά χρήματα και μια ιστορική πρόκληση για τη χώρα μας», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Αναφερόμενος στις διατάξεις για τις συμβάσεις στο χώρο της εθνικής άμυνας, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος επικαλέστηκε τις διαπιστώσεις της επιτροπής Εξωτερικών και Εθνικής ‘Αμυνας της Βουλής ότι απαιτούνται βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο για τις συμβάσεις στην ‘Αμυνα διότι το υφιστάμενο έχει δημιουργήσει δυσλειτουργίες και μεγάλες καθυστερήσεις, «οι οποίες σε αυτή τη γεωπολιτική συγκυρία, καλό θα ήταν να ξεπεραστούν».

«Η διαρκώς προβαλλόμενη ανάγκη αύξηση της επιχειρησιακής και αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων, μέσω της αγοράς και αναβάθμισης εξοπλιστικών συστημάτων, απαιτεί ένα συνεκτικό και χρηστικό ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο θα συμβάλλει στη βελτιστοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών σύναψης των δημοσίων συμβάσεων και παράλληλα θα διασφαλίζει και το εθνικό συμφέρον, με όρους διαφάνειας και αποτελεσματικότητας», είπε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας αναφερόμενος στις δημόσιες συμβάσεις του τομέα του.

«Υλοποιούμε μια προεκλογική μας δέσμευση», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και υπογράμμισε ότι «επιτέλους απλοποιείται και εκσυγχρονίζεται ένα δαιδαλώδες πλαίσιο που δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι θα έλυνε». Σε αυτό το πλαίσιο, όπως σημείωσε, οφείλονταν οι πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στα δημόσια έργα και ήταν αυτό το πλαίσιο που οδηγούσε σε λιγότερη διαφάνεια, λόγω των πολύπλοκων διαδικασιών που προέβλεπε. Ιδίως για το νόμο του 2016, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε ότι η κυβέρνηση αναγκάστηκε να τον τροποποιήσει 385 φορές, στην προσπάθεια να γίνει περισσότερο λειτουργικός.

Αναφερόμενος στην ιδιωτική επίβλεψη έργων και μελετών, ζήτημα που δημιουργεί μεγάλη αντίδραση από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ο κ. Καραμανλής είπε ότι «δίνεται η δυνατότητα, και δεν υποχρεώνεται κανείς, να ασκείται επίβλεψη, εκτός από την υπηρεσία, και από πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα ο οποίος θα διαθέτει τις αναγκαίες γνώσεις. Το κράτος θα έχει όμως πάντα την εποπτεία όλης αυτής της διαδικασίας», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε ότι αντίστοιχη διαδικασία προβλέπεται και σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Στη σημασία των διατάξεων του νομοσχεδίου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για την εξασφάλιση της ταχύτητας, της καλής εκτέλεσης των συμβάσεων με κανόνες διαφάνειας και για το αδιάβλητο των διαγωνισμών αναφέρθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νικόλας Παπαθανάσης. Επεσήμανε δε, την αυξημένη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας που θα ευνοήσει, όπως τόνισε, τη συμμετοχή των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στις διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων.

«Το νομοσχέδιο προωθεί τον εκσυγχρονισμό, την ψηφιοποίηση και την απλοποίηση των διαδικασιών. Με την εφαρμογή των διατάξεων που φέρνει η κυβέρνηση, θα αποκτήσουμε μεγαλύτερη ευελιξία και ταχύτητα χωρίς καμία έκπτωση στη διαφάνεια», είπε ο Νικόλας Παπαθανάσης και πρόσθεσε ότι από τις διατάξεις θα ωφεληθούν μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είναι η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και γι΄αυτό στηρίζονται με το νομοσχέδιο.

«Με το νομοσχέδιο επιλύεται επιτέλους το συνεχές πρόβλημα των δημοσίων συμβάσεων που κληροδοτήθηκε και έφτασε στις μέρες και από την προηγούμενη κυβέρνηση», είπε ο εισηγητής της ΝΔ Χρήστος Μπουκώρος και τόνισε ότι μπαίνει τέλος στις ατέρμονες διαδικασίες που καθυστερούσαν πλήθος δημοσίων έργων. Ο κ. Μπουκώρος επισήμανε ότι αντιμετωπίζεται ουσιαστικά το φαινόμενο των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών στα έργα.

Στην εκτίμηση ότι «το νέο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων θα δημιουργήσει καθυστερήσεις και θα οδηγήσει σε παράλυση τη δημόσια διοίκηση, σε μια περίοδο που θα έπρεπε να υπάρξει η μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα και ταχύτητα στην υλοποίηση έργων», διατύπωσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης. Ο βουλευτής προειδοποίησε ότι «ανοίγουν πολλά παράθυρα για τη διασπάθιση δημοσίου χρήματος» και επεκτείνεται έτι περαιτέρω η διαδικασία εκχώρησης μέρους της εκτέλεσης και παρακολούθησης των δημοσίων έργων στον ιδιωτικό τομέα. «Κομβικό θέμα που απασχολεί το σύνολο του τεχνικού κόσμου και προβληματίζει και τη δημόσια διοίκηση, είναι η βίαιη εισαγωγή του ιδιωτικού τομέα. Το νομοσχέδιο ιδιωτικοποιεί μέρος του πεδίου της διαχείρισης των δημοσίων έργων, μέσα από τη μεταφορά της επίβλεψης δημοσίων έργων από ιδιώτες, που θα πιστοποιούν τις δαπάνες που πρέπει να πληρώσει το Δημόσιο στον ανάδοχο», είπε ο κ. Μαμουλάκης.

«Αποτελεί μείζον ζήτημα η ιδιωτικοποίηση της επίβλεψης των έργων, διότι προκύπτει θεμελιακό πρόβλημα σύγκρουσης συμφερόντων. Ο ελεγχόμενος θα επιλέγει και θα πληρώνει τον ελεγκτή του, χωρίς κανείς να μπορεί να πει πώς θα διασφαλίζεται η διαφάνεια και το δημόσιο συμφέρον, πώς θα εγγυάται η υλοποίηση των έργων στην ώρα τους, πώς δεν θα υπάρχει ενδεχομένως αύξηση του κόστους», ανέφερε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς.

Αναποτελεσματικό και ανεπαρκές χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης και επισήμανε ότι δεν αντιμετωπίζει κανένα από τα σοβαρά προβλήματα των δημοσίων συμβάσεων και των δημόσιων έργων, όπως οι μεγάλες καθυστερήσεις στις διαδικασίες δημοπράτησης, οι υπερβολικές εκπτώσεις που προσφέρονται από τους εργολάβους, οι καθυστερήσεις στην αποπεράτωση των συμβάσεων και των έργων. Χαρακτήρισε επίσης ανεφάρμοστο το νομοσχέδιο, από τη στιγμή που για να αρχίσει να εφαρμόζεται θα πρέπει να εκδοθούν 77 διαφορετικές υπουργικές αποφάσεις.

Η κυβέρνηση «έρχεται για μια ακόμη φορά να ικανοποιήσει τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων ώστε να παρακαμφθούν και τα τελευταία εμπόδια ελέγχου τους για την κερδοφορία τους», είπε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου. Η βουλευτής κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν διστάζει να εκχωρήσει αρμοδιότητες του δημοσίου σε ιδιώτες, «ιδιωτικοποιώντας ουσιαστικά δημόσιες υπηρεσίες, στο όνομα έλλειψης προσωπικού, αντί να προβεί σε προσλήψεις μόνιμου και με πλήρη δικαιώματα προσωπικού», είπε η Διαμάντω Μανωλάκου και πρόσθεσε ότι οι επιχειρηματικοί όμιλοι που θα αναλάβουν την εκτέλεση, υλοποίηση δημοσίων έργων, θα ελέγχονται από ιδιώτες για τα έργα τους. «Υπάρχει κίνδυνος υπονόμευσης της ασφάλειας του έργου έναντι ακόμα και της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής», προειδοποίησε η βουλευτής του ΚΚΕ.

«Θα περιμέναμε πως το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου θα κατατίθετο από το υπουργείο Υποδομών, όπως συνηθιζόταν στο παρελθόν, κάτι που δεν συνέβη, ενδεχομένως επειδή δεν έχει πια τη δικαιοδοσία όσον αφορά τις επενδύσεις στις υποδομές», παρατήρησε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, και πρόσθεσε: «Η διαπίστωσή μας αυτή, δεν είναι αυθαίρετη, αλλά στηρίζεται στο γεγονός ότι η αξιολόγηση αυτών των κοινοτικών επενδύσεων έχει μεταφερθεί σε μεγάλο βαθμό στο ΤΑΙΠΕΔ, στη θυγατρική δηλαδή, του υπερταμείου των ξένων, όπως θα καταθέσουμε αργότερα στα πρακτικά. Με τον συγκεκριμένο τρόπο, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορεί να διαπραγματεύεται απευθείας τα έργα που θα προωθούνται, υποχρεώνοντας το ελληνικό Δημόσιο να τα συγχρηματοδοτεί, κάτι που σημαίνει πως, αφενός μεν δεν έχει καμία εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση, αφετέρου ότι κλιμακώνεται η επιτήρηση της χώρας μας».

Στο άρθρο 219 του νομοσχεδίου «Καθορισμός υπο-περιοχής προστασίας στις περιπτώσεις ήπιων αναπτυξιακών έργων δημοσίου ενδιαφέροντος», αναφέρθηκε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης. «Στην πράξη αυτό που συζητάμε, δίνει την αρμοδιότητα στο υπουργείο Ανάπτυξης για το τι θα τσιμεντώνεται στις περιοχές NATURA. Είστε βαθιά αντιευρωπαίοι, δεν σας ενδιαφέρει η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία. Μας λέτε ότι θα αποφασίζουν οι επενδυτές τι θα γίνει στις περιοχές NATURA, όταν, όχι μόνο πρόσφατα καταδικάστηκαν, αλλά είμαστε στο τελευταίο στάδιο καταγγελίας μας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τη μη τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, της νομοθεσίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, ιδιαίτερα όσον αφορά τα αιολικά σε περιοχές NATURA», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25.

Την απόσυρση του άρθρου 219 ζήτησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος, που χαρακτήρισε «παραγγελία συμφερόντων» τις συγκεκριμένες διατάξεις και πρόσθεσε: «Θέλετε να προλάβετε να καλύψετε επενδύσεις φτιάχνοντας ένα θεσμικό πλαίσιο που λέγεται ‘μπάτε σκύλοι αλέστε’. Να πάει, δηλαδή, όποιος θέλει, όπου θέλει και πρακτικά με όποιον τρόπο θέλει».

Ο ‘Αδωνις Γεωργιάδης ενημέρωσε τους βουλευτές και για την υπουργική απόφαση που υπεγράφη και αφορά τα επιχειρηματικά δάνεια. «Όπως είχαμε κάνει πέρσι, έτσι και φέτος, πληρώνουμε τους τόκους των ενήμερων επιχειρηματικών δανείων μέχρι τέλους του 2019 μηνών Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου και Μαρτίου του 2021, έτσι ώστε να ελαφρύνουμε με ένα μεγάλο ποσό τις επιχειρήσεις οι οποίες, χωρίς να φταίνε, εν μέσω πανδημίας ζουν σε αδυναμία του να είναι συνεπείς προς τις υποχρεώσεις τους», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και πρόσθεσε: «Τα χρήματα αυτά δεν είναι δάνεια προς την επιχείρηση, είναι επιδότηση. Είναι βάρος που αφαιρούμε από τις επιχειρήσεις για να μπορέσουν να συνεχίσουν να διατηρούν τις θέσεις εργασίας και την οικονομική τους δραστηριότητα. Και φυσικά, με τους θεσμούς διαπραγματευόμαστε το πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ 2, όπου αμέσως μετά θα αρχίσει να πληρώνει το πρόγραμμα, στην αρχή σε μεγαλύτερο ποσοστό και στη συνέχεια σε λιγότερο, τα επιχειρηματικά δάνεια για τους επόμενους εννέα μήνες, ώστε όλο το έτος 2021, όλες οι συνεπείς και καλές επιχειρήσεις που ήταν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, με την πανδημία να έχουν εμάς δίπλα τους να τους στηρίζουμε, για να μπορούν να είναι συνεπείς και ικανές και στέρεες και με θέσεις εργασίας και μετά την πανδημία».

www.ert.gr



Πηγή ert.gr