Ρολά ανέβασε σήμερα Δευτέρα (05/04) το λιανεμπόριο με αυστηρούς κανόνες και προϋποθέσεις εκτός από τη Θεσσαλονίκη, την Αχαΐα και την Κοζάνη, όπου το βαρύ επιδημιολογικό φορτίο δεν επιτρέπει καμία χαλάρωση. Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις του εμπορικού κόσμου στις τρεις αυτές περιοχές. Πρόσθετο επίδομα θα ανακοινώσει σήμερα η κυβέρνηση για τη στήριξη των καταστημάτων και των επιχειρήσεων που θα παραμείνουν κλειστές με κρατική εντολή και τον Απρίλιο.

“Δεν χρειάζεται να τρέξουμε όλοι στα καταστήματα. Μπαίνουμε σε μία μεταβατική φάση στην οποία πρέπει να είμαστε ψύχραιμοι” διαμήνυσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα. Πρόσθεσε δε ότι “ο κόσμος θα πρέπει να μην παρασύρεται. Δεν είναι άνοιγμα είναι ένα πρώτο βήμα, θα το διασφαλίσουμε όσο μπορούμε για να πάμε ένα βήμα παραπάνω”.

Πώς θα λειτουργήσει το λιανεμπόριο

Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση, οι επισκέψεις των καταναλωτών στα εμπορικά καταστήματα θα γίνονται μόνο με ραντεβού και με τη χρήση sms στον αριθμό 13032 για διάστημα τριών ωρών και μία φορά την ημέρα. Δηλαδή, κάθε άτομο αποστέλλει κενό μήνυμα (SMS) μέσω του κινητού του τηλεφώνου με αποδέκτη τον πενταψήφιο κωδικό αριθμό 13032. Στη συνέχεια θα λαμβάνει γραπτό απαντητικό μήνυμα που επιβεβαιώνει τη δυνατότητα μετακίνησης για διάστημα τριών ωρών από τη λήψη του απαντητικού μηνύματος, εφόσον το άτομο που αποστέλλει το μήνυμα δεν έχει ήδη μετακινηθεί για τον ίδιο λόγο εντός του ίδιου εικοσιτετραώρου.

Κατά τη μετακίνησή του, κάθε άτομο οφείλει να φέρει μαζί του υποχρεωτικά την αστυνομική του ταυτότητα ή διαβατήριο και να είναι σε θέση να επιδεικνύει το απαντητικό μήνυμα, με το οποίο επιβεβαιώνεται η δυνατότητα μετακίνησης, στο κινητό τηλέφωνό του. Για τον σκοπό της τήρησης της δυνατότητας μετακίνησης μόνο μία φορά την ημέρα και προς διασφάλιση της προστασίας προσωπικών δεδομένων, τα στοιχεία του μηνύματος τηρούνται μόνο μέχρι τη λήξη του εικοσιτετραώρου στο οποίο αφορά το μήνυμα.

Για την προμήθεια αγαθών μέσω της διαδικασίας προαγοράς/προεπιλογής με ηλεκτρονικό ή τηλεφωνικό μέσο για παραλαβή/αγορά εκτός καταστήματος (click away) ή μέσω καθορισμού ραντεβού με ηλεκτρονικό ή τηλεφωνικό μέσο για παραλαβή/αγορά εντός καταστήματος (click inside), ο πολίτης υποχρεούται να φέρει επιπρόσθετα ηλεκτρονικό αποδεικτικό έγγραφο ή σχετικό τηλεπικοινωνιακό μήνυμα ή το αποδεικτικό της ψηφιακής πλατφόρμας e-Καταναλωτής της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Τι ισχύει για τα καταστήματα

Σε ό,τι αφορά στο μήνυμα, θα πρέπει να υπάρχει καταχώριση της παραγγελίας/ραντεβού από την επιχείρηση και αποστολή στον πελάτη είτε ηλεκτρονικού αποδεικτικού εγγράφου της αγοράς (προπληρωμένη παραγγελία), ή του ραντεβού, είτε μηνύματος SMS που φέρει τα εξής στοιχεία: επωνυμία, διεύθυνση και ΑΦΜ της επιχείρησης, καθώς και το χρονικό διάστημα παραλαβής.

Η παραλαβή θα πρέπει να γίνει από ένα άτομο και η πληρωμή μόνο ηλεκτρονικά ή με POS κατά την παραλαβή.

Επίσης, η επιχείρηση είναι υποχρεωμένη να αναρτά με έγγραφο ή ψηφιακό τρόπο τον μέγιστο αριθμό καταναλωτών που επιτρέπεται να βρίσκονται εντός του καταστήματος, τηρουμένης της αναλογίας ενός ατόμου ανά 25 τ.μ., με μέγιστο αριθμό τα 20 άτομα.

Στην περίπτωση της παραλαβής εκτός καταστήματος (click away), θα πρέπει να τηρείται ελάχιστη απόσταση δύο μέτρων μεταξύ των πελατών, ο μέγιστος αριθμός των ατόμων στην αναμονή δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 9 άτομα και ο μέγιστος χρόνος παραμονής στο σημείο παραλαβής θα πρέπει να είναι μάξιμουμ 10 λεπτά.

Σε ό,τι αφορά στο ωράριο, προβλέπεται προαιρετικό διευρυμένο ωράριο λειτουργίας από τις 7 το πρωί έως τις 8:30 το βράδυ, από Δευτέρα έως Σάββατο.

Επίσης από σήμερα, στις περιοχές όπου λειτουργεί το λιανεμπόριο, απελευθερώνονται οι πωλήσεις και των ειδών, εκτός τροφίμων, από τα σούπερ μάρκετ.

Σημειώνεται ότι στις τρεις περιοχές που το λιανεμπόριο δεν θα ανοίξει, θα συνεχίζουν να υπάρχουν απαγορευτικές κορδέλες στα σούπερ μάρκετ για τα βιομηχανικά προϊόντα.

Τι ισχύει για τις μεγάλες αλυσίδες

Οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι αλυσίδες επιχειρήσεων ενημερώνουν το καταναλωτικό κοινό μέσω της ηλεκτρονικής τους σελίδας, ποια καταστήματα θα λειτουργήσουν, τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι καταναλωτές για να τους αποσταλεί το απαραίτητο μήνυμα για τη μετακίνησης τους και με ποιο τρόπο θα λειτουργήσουν τα καταστήματα τους, στις περιοχές που επιτρέπεται.
Τα καταστήματα θα είναι ανοικτά και θα εξυπηρετούν και με click away και click inside, αλλά σε κάποιες από τις επιχειρήσεις, όπως θα διαπιστώσουν οι καταναλωτές στην προσπάθειας τους να κλείσουν ραντεβού, προβλέπεται περιορισμός παραμονής, 30 λεπτών, στο κατάστημα της επιλογής τους.
Σε ό,τι αφορά στα καταστήματα εντός των αεροδρομίων της χώρας, επιτρέπεται η λειτουργία τους.

Πηγή: ΕΡΤ1, ΑΠΕ-ΜΠΕ

www.ertnews.gr



Πηγή ert.gr